detnordisekjokken

Alla inlägg den 20 juli 2013

Av L S - 20 juli 2013 08:11



Detta recept är super enkel. Man kan ha det som en egen rätt på en buffet , som förrett eller man kan laga den som ett smörebröd om man vill. Det är bara fantasien som sätter gränsorna :)


Till 4 små , Buffet str trenger du:


4 skivar bröd efter egen smak

1 dl piskad grädde

100 gr Philladelfiaost

1/2 dl + ca 1 dl hakkad Dill till garnering

Salt, peppar och evt litt chilli pulver


4 skivar Rökad lax.


Så här gjör du:


1. Stek brödskivorna lett i pannan med lite oliverolja.

Skjär evt ut skivorna runda el fyrkandiga utan skorpa.


2. Piska grädden.


3. Piska osten lite, så den blir mjuk och smidig.


4. Ha i kryddor, dill  och grädde i osten. Smak den till.


Garnering:


  • Lägg brödskivan på en tallrik, ha på rikelig med ostkräm, Ha Dill rundt kanterna, form lakskivan til en ros om du vill, ha den på toppen av ostkrämen och garner evt med lite gräslök, citron eller vad du måtte önske :)  


Av L S - 20 juli 2013 06:49

 


I går kväll hadde vi en underbar 1 mnd bröllopsdag.

Jag fikk röda rosor, samma typ som jag hadde i brudbuketten. Som min mann sa " vår blomma".

Vi hadde mys på kölket i flera timmar. Det blir ju så när man är två och har inga tidspress.

Menyen ble enkel, vi laget till smårätter som smakade mest af hovedingrediensen, nemligen, kärlek :)


Meny:


Portobello svamp med saffransris.

Super Hotte kycklinben

Laxebakels med ostkrem

chillicheese

hemlagat aioli

pom.frites


Recept på det hela skall ni så absolut få. Men jag kommer att legga dom ut enkelvis, så det blir lettare att hitta på ett senere tidspungt för alla.


När man skal fira nått, så gillar jag å holda det så enkelt som möjligt, men det skall inte vara för simpelt heller, det är liksom det att man må finna en balans. Om du är van vid att vara i köket är det möjligen lite lettare. Då man vet när ting blir färdig osv. Men är man inte van så kan det ju bli lite besvärligt ang tid. Och då rekomanderar jag att laga till flest kall rätter, som man kan stella i kyl eftersom retten/e blir ferdigt.


Jag önskar er alle en underbar helg. Det ser ut som att det kan bli sol här i Eskilstuna. Möjligenvis kan vi grilla i dag :)

Take care... Så legger jag ut recept på det hela löpande i helgen :)


Kram

LS



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Ovido - Quiz & Flashcards