detnordisekjokken

Direktlänk till inlägg 21 juli 2013

Recept: Super Hot Kycklingben

Av L S - 21 juli 2013 05:58

 


Detta är igjentligen inte ett recept, då man absolut kan leka med smakar efter sin egen smak. Nogon tycker det er super godt när det är jätte starkt, mens andra inte vill ha det så starkt, så att det är inga fasit recept, men jag lägger den till uansett.

Kycklingben tycker jag är det godaste på hela kycklingen. Det tar noget länger tid att steka, men smaken är bettre tycker jag. så det är värd det. man kan steka upp ett gjeng och bara moffa om man vil eller man kan ha det som en middagsrett. Om man önsker att ha dom på en buffet så rekomanderar jag att man har lite aluminiumsfolie på skaftet ved servering. Då blir det inte så kladdig :)


Det här behöver du till mina Hot hot kyckling:


2 kycklingben pr portion som en sidorätt ( 3 om det är till middag, 1 på en buffet )


KRYDDOR:


  • Tandoori masala
  • Chillipowder
  • nykvärnad pepperkorn, svart
  • örtsalt
  • sambal olek
  • lite honung

Bland kryddorna efter din egen smak. Kom i håg att smaka för du har dom på kyckling benen, så att styrken blir efter din egen smak.


Ha kyckling benen i en ildfast form og ha över lite olivenolja.


Grädda benen i ca 35 minuter ved 180`C . Inner temperaturen skall vara 75`C


Server dom gerna med litt frisk hakkad koriander och en yoghurt dressing

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 1 december 2013 08:49

      En riktig fin 1 advent folkens!   Det er Söndag morgen, litt kaldt ute, men hva gjör vel det :-) Jeg sitter inne i varmen med en god kopp kaffe og har rundstykker i ovnen, som jeg skal kose meg med til frokost. Kanskje jeg skulle ko...

Av L S - 6 november 2013 04:58

    Dette blogg innlegget handler ikke om mat denne gangen. Det handler om meg som person og medborger. Men jeg vil si en ting först. Jeg er ikke rasist. Sånn att det er oppklart fra förste stund.   Jeg synes det er litt skremmende faktisk...

Av L S - 11 oktober 2013 05:55


    God Fredag alle....   Denne uken har bare seilt forbi... Og plutselig har det blitt Fredag... IiiHhhaa.... Dette blir en spennende dag faktisk.... Jeg slutter tidlig på jobb, og etter et så reiser jeg til byen for å fikse ytt I.D med r...

Av L S - 9 oktober 2013 04:52

God morgen!   jeg har ikke blogget så masse den siste tiden, det har liksom ikke värt tid for det..... eller om det har värt tid så har jeg liksom ikke visst hva jeg skal blogge om på en måte. Mange ting har hendt den siste tiden. Og jaaaaa, ti...

Av L S - 22 september 2013 07:30


    Denne oppskriften har jeg snott fra den nye kokeboken jeg fikk i bursdagsgave Manneströms husmannskost. Om man önsker å vite mer / Läre seg mer om Svensk husmannskost er denne boken perfekt. Er du Svensk vet du veldig godt hvem Leif Mann...

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Ovido - Quiz & Flashcards