detnordisekjokken

Direktlänk till inlägg 21 juli 2013

Recept: Korvbröd

Av L S - 21 juli 2013 06:38


 


Lördagen ble en härlig dag. Vi var i Mariefred på Medeltidsdagar och vi så spelet dom hadde. Jag längtade till Gotland då. Vi gifte oss på Godtland nämligen och där ÄR det vackert.


Så nästa vecka blir maten från Medeltiden.

Ja, jag vet, det blir en jätte utfordring, för att jag vet ju inte så mycke om maten från den tiden. Men jag har googlat lite på olika site, så jag tror nog att jag skall klara av det.


Till nästa år nämligen så skall vi på medeltidsvecka på Gotland, Så det är bara att ladda upp :) hihi....


Maten var enkel i går, då vi kom sent hem osv... Så det ble korv i bröd med det hela.... hihi


Men en ting skall Sverige och Danmark inte  ha för tyvär. Nämligen korvbröd. Dom är super dårliga. Jag gillar dom inte tyvär. Altså. Om man har en litt stor korv, så går det inte att ha ett lite korvbröd som går isär. Det funkar bara inte... Sånn är det bara. Så korvbröd bakar vi själv.


Vi kjöpte også nogra korv som är lokal produserat. Dom kostar lite mer enn andra, men for en korv.... :)

Så lenge man inte spiser det varje dag, kan man godt unna sig en korv i bröd innimellan. Det tycker jag och det skall vare med det hela :)


Recept på 6- 8 korvbröd


3 dl mjölk

300 gr vetmjöl

200 gr Manitoba cream ( amerikansk mjölsort man får tak på i alle livsmedel butiker )

1 ss sokker

1 ts salt

25 gr färsk jäst

30 g smör, Rumtempererat


Ägg för pensling och evt sesamfrön


Gjör så här:


Blanda jästen i mjölken. Ha så i restan av ingrediensene.

Kna/elta degen i 10 min.

Man kan med fördel anvenda mixaren med degkrog.

När det hela er eltat godt sammen lar du den heve i ca 1 timme el 2.

Dela degen i 6 - 8 delar och baka ut korvbröden.

Lägg dom på en stekplatta med bakplåtts papper och la dom efterheva i ca 30 min.

Pensla korvbröderna med ägg och ha över sesamfrö om man vill.

Grädda i ugnen i 15 min ved 200`C


TIPS!


Man kan absolut anvenda denna degen till att baka hamburgarbröd også.

När du skall frysa dom, så har du bröderna i en fryspose med en gång dom kommer ut av ugnen, men inte forsegla den, lägg posen i frysen när dom är varma.När dom är frysta kan du forsegla posen.


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 1 december 2013 08:49

      En riktig fin 1 advent folkens!   Det er Söndag morgen, litt kaldt ute, men hva gjör vel det :-) Jeg sitter inne i varmen med en god kopp kaffe og har rundstykker i ovnen, som jeg skal kose meg med til frokost. Kanskje jeg skulle ko...

Av L S - 6 november 2013 04:58

    Dette blogg innlegget handler ikke om mat denne gangen. Det handler om meg som person og medborger. Men jeg vil si en ting först. Jeg er ikke rasist. Sånn att det er oppklart fra förste stund.   Jeg synes det er litt skremmende faktisk...

Av L S - 11 oktober 2013 05:55


    God Fredag alle....   Denne uken har bare seilt forbi... Og plutselig har det blitt Fredag... IiiHhhaa.... Dette blir en spennende dag faktisk.... Jeg slutter tidlig på jobb, og etter et så reiser jeg til byen for å fikse ytt I.D med r...

Av L S - 9 oktober 2013 04:52

God morgen!   jeg har ikke blogget så masse den siste tiden, det har liksom ikke värt tid for det..... eller om det har värt tid så har jeg liksom ikke visst hva jeg skal blogge om på en måte. Mange ting har hendt den siste tiden. Og jaaaaa, ti...

Av L S - 22 september 2013 07:30


    Denne oppskriften har jeg snott fra den nye kokeboken jeg fikk i bursdagsgave Manneströms husmannskost. Om man önsker å vite mer / Läre seg mer om Svensk husmannskost er denne boken perfekt. Er du Svensk vet du veldig godt hvem Leif Mann...

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Ovido - Quiz & Flashcards