detnordisekjokken

Alla inlägg den 25 juli 2013

Av L S - 25 juli 2013 06:43

 


Nu har vi bevegat oss inn i staden. Här var det mycke enklare att skaffa sig råvaror.

Dom andra dagarna har jag haft mest grönsaker, men det är helt naturlig då det var det som dom hadde mest tillgjengelig båda i staden och på landet.

Den här middagen består også av kyckling med saffran, det var inte vanlig å bli serverad hos en bonde, så dagens middag var mest att finne blandt dom rika i staden. Bondbönor åt alla derimot.


Bondbönor var inte så lätt att få tak på. Jag trodde man kunne köpa dom torkade som man köper torkade ärtor och andra böner, men nope. Men jag hadde tur. Damen på torget som solgte grönsakor från en gård her i Eskilstuna hadde, så jag fikk tak på det. Bor man i Stockholm är det änklare, då går man bara till saluhallen.


Om man har tur att komma åt bondbönor rekomanderar jag att du köper mycke. Det är mycke spill på dom. Se bildet jag har vedlagt... hihi... jag köpte först 1/2 kg. Det ble inte mycke kvar du, så min mann kjöpte et halvt kg till efter jobbet, det var så att det var nok för 2, men då hadde vi jo kyckling och rågbröd ved sidan om. Så ja, kjöp många i så tillfelle om du får tak på :)


BONDBÖNSOPPA:


1 liter spritade bondbönor

5-6 morötter

1 liter buljong ( jag la dom två kyckling vingarna och nogra rotgrönsaker till kok )

1 msk mjöl

smör

salt, vit- eller kryddpeppar

persilja/ grässlök


1. Gör klar bönorna med att du tar ärtorna ut av bäljen, sedan kokar du dom 1 min, sköljer dom i kaldt vattn och tar dom ut av skallet slik man gjör när man skålnar mandlor.


2. Lag buljong ved å ha ca 1 liter vattn, dom 2 kyckling vingarna och nogra grönsaker til kok i ca 1 timme.


3. Ha litt smör i en kasserull, låt det smelta , ha på mjöl och spe med buljong. Detta skal bli grunnbasen till din soppa.

PS! Om det blir buljont över, spar det i kyl el frys. Supert å lave såser av.


4. Låt nu soppan koka i ca 10 min.


5. I mellantiden renser och hakkar du morrötterna.


6. När soppan har kokat i 10 min har du i bondbönorna och morrötterna. Låt det koka ytterligare fram till morrötterna är möre. smaksett med salt och kryddpeppar


7. Vid servering har du hakkat grässlök eller persilja över


 



SAFFRANS KYCKLING:


Smör inn saffranen med smör, salt och pepper.

Ha lite varm buljong i en kopp och rör lite saffran i det. Häll det hela över kycklingen.

Massera kycklingen godt så allt blir vel fordelat.

Stek kycklingen på 180 - 200 gr i ca 45 - 60 min. Bruk steketermometer.



Som alla andra måltider på medeltiden så ble det hela serverad med rågbröd, innlagd kål och fil


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Ovido - Quiz & Flashcards