detnordisekjokken

Direktlänk till inlägg 11 september 2013

Recept: : Passion for Love

Av L S - 11 september 2013 03:33

God morgen!



 


Jeg sovnet i går i 17.00 tiden, jeg var så sliten etter jobb, så jeg tenkte å ta meg en lur en times tid... jojo, du, jeg sov helt til 02.30 og så klart ikke fikk sove igjen... hihi... Jeg må väre sjör assa. Men sånn er det, heldigvis var jeg hjemme alene da, så jeg ikke forstyrrer min manns nattesövn.


Men som lys våken med masse tanker og teorier har jeg klart å kreère en dessert. Denne desserten har jeg kaldt: Passion for Love. Det er en dessert som skal inn i boken jeg holder på med nå. Boken er bursdagsgave til min mann neste mnd, så det har startet med litt panikk tidsnöd. Men jeg er så som så ferdig, det som manglet nå var en rett jeg ville kreère til han og siden han har söttann ( som det heter) har jeg bare tatt favorittsmakene hans og kombinert sammen.


Passion for love er en dessert med traditionelle smaker som flyter litt inn i den exotiske smaksverden. Litt spennende vil jeg si. Konsistensene består ut av 3 ulike elementer som fint smelter sammen.


Jeg er faktisk svärt fornöyd. Det blir en dessert kake med nöttebunn, så blir det et lag vaniljefromage og så et lag med passionfrukt gelè. Pynt på toppen blir ett sjokolade hjerte jeg skal foröke å ha noen gullströssel på.

De forskjellige oppskriftene til de forskjellige elementene i desserten/kaken er faktisk tatt fra 3 ulike land ( kom på det i ettertid faktisk... hihi ), Vi har Norge, Sverige og Danmark på et fat... hihi


INGREDIENSER:


Nøttebunn

100 g nøtter

100 g mørk sjokolade , gjerne kokesjokolade

100 g sukker

3  eggehviter


Vaniljefromage

7 blade husblas

1 stang vanilje

3 æg

6 spsk sukker

3 dl kærnemælk

¼ liter Karolines Køkken® Piskefløde 38%




Passionsfrukt gelè

3 st passionsfrukter

2,5 dl apelsinjuice

0,5 dl citronjuice

0,75 dl florsocker

halv vaniljstång

2 gelatinblad


Slik gjör du:

 

 

Nøttebunnen


1.Sett stekeovnen på 175 °C. Til denne oppskriften på nøttebunn trenger du en rund, smurt kakeform på ca 24 cm i diameter.

2. Start med å grovhakke nøttene og sjokoladen til nøttebunnen. Stivpisk eggehvitene i en helt ren bolle og tilsett sukkeret litt etter litt. Pisk til du får en en stiv og blank marengs.

3. Vend inn nøtter og sjokoladen og hell blandingen i den smurte kakeformen.

4. Stek kaken midt i ovnen i ca 35-40 minutter. Avkjøl nøttebunnen i formen. Løsne kaken med en spiss kniv.


Vaniljefromage:

Læg husblas i blød i koldt vand i ca. 10 min.

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud (gem skallen).

 Pisk hele æg, sukker og vaniljekorn sammen til en luftig blanding. Vend forsigtigt kærnemælk i. Træk husblassen op af vandet med det vand, der hænger ved. Smelt den i en skål i vandbad. Afkøl husblassen med ca. 1 dl af æggeblandingen og rør den i resten. Pisk fløden stiv og vend den i. Skyl 6 portionsskåle (a ca. 3 dl) i koldt vand og kom ca. 2 dl fromage i hver. Stil dem tildækket i køleskabet i mindst 5 timer.




Passionfrukt gelè

1.Värm upp apelsin- och citronjuice med de urgröpta passionsfrukterna, sockret och en halv urskrapad vaniljstång.

2. Krama ur gelatinbladen och smält dem i blandningen.

3. Låt gelén svalna och fyll sedan försiktigt glasen med gelén.

Låt gelén stelna i kylen ca 1 timme.


MONTERING:


1. Start med å gjöre klar nöttebunnen etter beskrivelsen. Avkjöl.

2. Lag fromagen og ha det ovenpå nöttebunnen, ha på springform sidene så kantene blir gjevne, plast og sett i kjöleskapet.

3. Lag geleèn etter beskrivelsen og ha det på toppen av det hele. Pass på att fromagen har stivnet. Lag gjerne bunn og fromage dagen för.

3. Hjerte sjokolade som pynt lager du enkelt ved å smelte sjokolade i vannbad, kle ett pepperkake hjerte med plastfilm og pensle innersiden på hjerte med sjokolade. Om du vil ha gull på hjerte så kan du lett lage det med slike gullblad man får kjöpt i de fleste hobbybutikker som er spiselige.


Bon Apetit




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 1 december 2013 08:49

      En riktig fin 1 advent folkens!   Det er Söndag morgen, litt kaldt ute, men hva gjör vel det :-) Jeg sitter inne i varmen med en god kopp kaffe og har rundstykker i ovnen, som jeg skal kose meg med til frokost. Kanskje jeg skulle ko...

Av L S - 6 november 2013 04:58

    Dette blogg innlegget handler ikke om mat denne gangen. Det handler om meg som person og medborger. Men jeg vil si en ting först. Jeg er ikke rasist. Sånn att det er oppklart fra förste stund.   Jeg synes det er litt skremmende faktisk...

Av L S - 11 oktober 2013 05:55


    God Fredag alle....   Denne uken har bare seilt forbi... Og plutselig har det blitt Fredag... IiiHhhaa.... Dette blir en spennende dag faktisk.... Jeg slutter tidlig på jobb, og etter et så reiser jeg til byen for å fikse ytt I.D med r...

Av L S - 9 oktober 2013 04:52

God morgen!   jeg har ikke blogget så masse den siste tiden, det har liksom ikke värt tid for det..... eller om det har värt tid så har jeg liksom ikke visst hva jeg skal blogge om på en måte. Mange ting har hendt den siste tiden. Og jaaaaa, ti...

Av L S - 22 september 2013 07:30


    Denne oppskriften har jeg snott fra den nye kokeboken jeg fikk i bursdagsgave Manneströms husmannskost. Om man önsker å vite mer / Läre seg mer om Svensk husmannskost er denne boken perfekt. Er du Svensk vet du veldig godt hvem Leif Mann...

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Skapa flashcards