detnordisekjokken

Direktlänk till inlägg 21 september 2013

22 September MABON <3

Av L S - 21 september 2013 07:46

 

En hjertelig god Lördag!


Denne uken har det värt rom for forandring. Utenom mitt vanlige jobb, så har jeg blitt også en Rebecka söster.

For dem som ikke vet hva det er så er det en söster loge i Odd Fellow.

Jeg kan ikke ( og har ikke lov) till å fortelle så veldig mye om det, men jeg kan nevne, mine egne tanker og fölelser.


Rebeckaene er varme og kjärlighetsfulle kvinner, som arbeider i felleskap i vennskap, kjärlighet og sannhet. Det er det de 3 lenkene står for. De arbeider veldig masse for andre. Vedgjörlighets arbeid og de har en positiv sosial samhold.


Det er en äre å kunne få delta med slike mennesker. Det er ikke religiöst, men de tar sine oppgaver svärt så höytidelig.

Jeg må ärlig innrömme att jeg fölte meg litt som Harry Potter der i matsalen. ( fra den förste filmen )

Man opplevde höytidelig "magi" inne i salen först og så feire livets gleder med en festmiddag etterpå. Hmmm... ord rekker ikke til, men fantastisk opplevelse var det. Det er kvinner i alle aldere, alle yrkesgrupper, alle trosrettninger og alle personligheter.

Man föler seg på en måte som en del av noe stort, uten å tappe seg selv. Fordi man blander allt det gode i oss selv og deler dette i vennskap, kjärlighet og ikke minst i sannhet...... Så får man en herlig mix ut av det hele :)


På Tirsdag hadde jeg bursdag, da ble jeg 36 år.... Hmmm.... Jeg närmer meg mine 40... hihi.... Men det er lungt... Ingen panikk enda... Men, tja.... Man blir ikke yngre... :-P

Men selvom jeg jeg klatrer stigen oppover mot de 40 er jeg ekstremt lottet. Jeg har funnet kjärligheten, giftet meg med verdens morsomste mann ( med det mener jeg, snill, omtenksom, ser lyst på livet, en jeg kan le sammen med og ikke mindst en jeg gleder meg til å våkne opp med).

Jeg bor i en trygg og koselig lejlighet ( selv om vi ser etter et hus/villa i disse tider), vi har bra ökonomi og vi ser livet fremover med positive öyne. Hva mer kan man forlange egentlig... hihi


Jeg blev ferdig med boken jeg skal gi til min mann på bursdagen hans. Jeg ble veldig fornöyd. Jeg fikk inn alle elementene jeg ville. Jeg skriver ikke mer om det " just incase" han leser dette.... :-) :-)


Tittelen på dette blogg inlegget kan kanskje virke litt merkelig. Men jeg skal forklare.


MABON


Mabon er en höytidsdag i wicca kulturen (sabbat). Det er en höstdagsjämning (sv), Det er den dagen som deler dag og natt lik. Diverse andre navn for denne Wicca Sabbaten er The Second Harvest Festival, Vin Harvest Feast of Avalon, Equinozio di Autunno (Strega), Alben Elfed (Caledonii), eller Cornucopia. Det tyske navnet, Winter Finne, spenner over et tidsrom fra Sabbat til 15 oktober, Winter Night, som er den norrøne nyttår.

Våren er tid for naturen til å gi nytt liv igjen. Skogen blir grönnere og blomster dukker opp fra alle kanter og vinkler. Sommeren gir lys og energi og vi nyter av jordens gaver. Hösten er tiden for å höste inn det naturen har gitt oss i den lyse tiden. Og mörket faller på. Mörket er ikke nödvendigvis noe negativt synes jeg.

Om man ser den positive delen i det hele så er det jo noe som sier " etter mörket, kommer lyset" Og det er jo nettopp det som det handler om. Vi mennesker må sove for å klare dagene igjennom , så hvorfor ikke naturen.

Döden er også en del i dette. Livet slutter til slutt... Det stopper....

Selvom man ikke liker döden  noe särlig så er det en realitet i livets syklus. Det er bare noe man må akseptere. Jeg selv er ikke redd for döden, men det er ikke noe  jeg önsker heller... hihi... sånn er det jo...

Men om man vil se på det på en annen måte, så kan man jo heller akseptere det og hedre de döde som har stått en när.


Ved en Mabon sabbat er nökkel ordene: innhösting, mysterie , balans og likestilling.

Man kler seg i höst farger og man nyter innhöstingen. Man drikker vin, eplemost og man tar kanskje en tur i skogen for å väre en del i den.

Jeg selv skal lage en gulerotkake, noe med epler, og noe med sopp i kjökkenet i dag. for feiring i morgen.

Jeg elsker denne tiden på året fordi den påminner meg om att naturen nå vil gå i dvale , så den gir oss gaver i form av viktig föde, for å blomstre og vokse opp på nytt til neste år.


Dietten: ....jeg kan avslöre det att jeg har den siste uken stått på stadiet null. Ingen forandringer har hendt, hverken opp eller ned... Men det er lungt. Jeg skal veie og måle meg i morgen.


Vel, da önsker jeg dere en fantastisk Lördag og en magisk Mabon i morgen.


LS


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 1 december 2013 08:49

      En riktig fin 1 advent folkens!   Det er Söndag morgen, litt kaldt ute, men hva gjör vel det :-) Jeg sitter inne i varmen med en god kopp kaffe og har rundstykker i ovnen, som jeg skal kose meg med til frokost. Kanskje jeg skulle ko...

Av L S - 6 november 2013 04:58

    Dette blogg innlegget handler ikke om mat denne gangen. Det handler om meg som person og medborger. Men jeg vil si en ting först. Jeg er ikke rasist. Sånn att det er oppklart fra förste stund.   Jeg synes det er litt skremmende faktisk...

Av L S - 11 oktober 2013 05:55


    God Fredag alle....   Denne uken har bare seilt forbi... Og plutselig har det blitt Fredag... IiiHhhaa.... Dette blir en spennende dag faktisk.... Jeg slutter tidlig på jobb, og etter et så reiser jeg til byen for å fikse ytt I.D med r...

Av L S - 9 oktober 2013 04:52

God morgen!   jeg har ikke blogget så masse den siste tiden, det har liksom ikke värt tid for det..... eller om det har värt tid så har jeg liksom ikke visst hva jeg skal blogge om på en måte. Mange ting har hendt den siste tiden. Og jaaaaa, ti...

Av L S - 22 september 2013 07:30


    Denne oppskriften har jeg snott fra den nye kokeboken jeg fikk i bursdagsgave Manneströms husmannskost. Om man önsker å vite mer / Läre seg mer om Svensk husmannskost er denne boken perfekt. Er du Svensk vet du veldig godt hvem Leif Mann...

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Skapa flashcards