detnordisekjokken

Direktlänk till inlägg 22 september 2013

Recept: Lever Anglais

Av L S - 22 september 2013 07:30

 


Denne oppskriften har jeg snott fra den nye kokeboken jeg fikk i bursdagsgave Manneströms husmannskost.

Om man önsker å vite mer / Läre seg mer om Svensk husmannskost er denne boken perfekt.

Er du Svensk vet du veldig godt hvem Leif Manneström er, men er du Norsk sier jeg bare ala Hellström.

Land`s stolthet av den moderne og traditionelle matlagning. En guru innen all matlagning.


Vel, Lever Anglaise er vel ikke helt vanlig en lördags kveld. Men jeg undrer egentlig hvorfor, fordi denne retten tar lever opp i nye höyder. Det er rene smaker som smelter i munnen. Det er en fantastisk rett som fint kan lages en lördagskveld som en Tirsdag :-)


Kalvelever Anglaise


Ingredienser: 4 port.


800 gr kalvelever

ca 140 gr bacon (1 pk)

1 rödlök

1 syrlig eple

smör til steking

hvetemel til panering

2 ss kapers

salt og pepper


til servering:

kokte melete poteter

( king Edwart)

skysås,

( skyen etter steking med litt flöte)

rörte tyttebär


Slik gjör du:


1. Fin puss leveren, ta bort hinner . Skjär leveren i skiver.

2. Stek baconet på höy varme, legg de på litt kjökken papir så fettet renner fra og de blir crispy, hold det varmt.

3. Bland hvetemel, salt og pepper på en tallerken. Paner leveren.

4. Skjär lök og eple i skiver eller båter. Stek det ved middels varme i en panne til de blir myke, holdes varmt.

5. Stek leveren i rikelig med smör. Bare noen min på hver side. Leveren skal väre lett rosa inni.

6. Ha på kapers mot slutten av steke tiden. Og hell på litt flöte. Rundt leveren i pannen.

7. Legg opp på tallerken, lök, eple og saus först, så lever og topp med crispy bacon. Ha gjerne litt tyttebär på også.


Bon Apetite





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 1 december 2013 08:49

      En riktig fin 1 advent folkens!   Det er Söndag morgen, litt kaldt ute, men hva gjör vel det :-) Jeg sitter inne i varmen med en god kopp kaffe og har rundstykker i ovnen, som jeg skal kose meg med til frokost. Kanskje jeg skulle ko...

Av L S - 6 november 2013 04:58

    Dette blogg innlegget handler ikke om mat denne gangen. Det handler om meg som person og medborger. Men jeg vil si en ting först. Jeg er ikke rasist. Sånn att det er oppklart fra förste stund.   Jeg synes det er litt skremmende faktisk...

Av L S - 11 oktober 2013 05:55


    God Fredag alle....   Denne uken har bare seilt forbi... Og plutselig har det blitt Fredag... IiiHhhaa.... Dette blir en spennende dag faktisk.... Jeg slutter tidlig på jobb, og etter et så reiser jeg til byen for å fikse ytt I.D med r...

Av L S - 9 oktober 2013 04:52

God morgen!   jeg har ikke blogget så masse den siste tiden, det har liksom ikke värt tid for det..... eller om det har värt tid så har jeg liksom ikke visst hva jeg skal blogge om på en måte. Mange ting har hendt den siste tiden. Og jaaaaa, ti...

Av L S - 22 september 2013 06:35

      God morgen      Vi hadde en herlig avslappet dag i går. Vi gjorde rett og slett ingenting. Foruten om å handle litt da og lage god mat. Min mann laget en eplepaj, jeg laget en gullerotskake og jeg laget til middag Lever Anglais. Om d...

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Ovido - Quiz & Flashcards