detnordisekjokken

Direktlänk till inlägg 6 november 2013

Tid for tanke....

Av L S - 6 november 2013 04:58

 


Dette blogg innlegget handler ikke om mat denne gangen. Det handler om meg som person og medborger.

Men jeg vil si en ting först. Jeg er ikke rasist. Sånn att det er oppklart fra förste stund.


Jeg synes det er litt skremmende faktisk denne religiöse utviklingen i Norge. I går ble jeg fryktelig lei meg og irritert når jeg så en artikkel om att NRK ville sladde det Norskke flagget på tv fordi vårt flagg har ett kors i midten. Jeg ble veldig glad da jeg oppdaget att det bare var tull. Men det er jo så masse skriverier og nye lovverk nå ang dette med kors, så att egentlig hadde det ikke forundret meg i det hele tatt.


Om jeg får lov til å ramse opp endringene som har skjedd de siste årene ang kristendommen, nasjonen osv....

Mange "noen" barnehager/Skoler har kuttet ut den tradisjonelle juleavsluttningen. Blandt annet den årlige julegudstjenesten. På mange måter kan jeg forstå det. En skoleklasse/barnehage har värt mange ikke "kristne" barn så det blir jo litt på grunn av det. Og ikke mindst mange andre ( deriblandt nordmenn ) som er ateister.

det att Norge er ett kristent land eksister ikke lenger. Den tid er forbi. Det finnes ikke lenger en statskirke. Vi er og forblir mer multikulturell og jeg har overhodet ikke noe i mot det.


Andre religioner og livssyn må da få lov, til å väre en privatsak. Absolut, vi er da alle forkjellige og skal ikke påtvinge andre til å läre om andre religioner utenom dens läre i religionstimen. Så jada, jeg forstår den.

Selvom jeg er vel litt tradisjonell på mange områder, men det får jeg holde for meg selv. Det er min sak. Og hadde jeg hatt barn, skulle det väre min plikt og före mine egne tradisjoner videre. Mn det var opp til barnet å velge selv.


Jeg blir ganske så frustrert. Hijab er visst nå lov i det militäre. Er ikke det ett religiöst symbol? Jeg bare undrer.

Fordi.... riksvåpenet på de nye politibilene er endret grunnet korset. man kan ikke ha smykke kors på tv ( nrk).... Jeg bare undrer. Hvem lager disse lovene ?????


En "muslim " på gata tror jeg nok ikke har noe imot dette. Jeg tror de fleste "utlendinger" er som oss " nordiske". De jobber, har fritids syssler, jaaaa..... det vi kaller for normalt liv :-)

Jeg har selv muslimske venner. Fantastiske mennesker, de har de samme problemene vi alle har, få pengene til å rekkehele mnd, hva skal man ha til middag osv osv.... Så nej, jeg snakker ikke om "muslimer"


Jeg snakker om de som lager disse konstige nye reglene som till eksempel bäring av kors, endringer av riksvåpnet, flagget vårt osv.... Og det vil jeg tro er ateister.... Dem som ikke tror på noenting. Normenn.....

Jeg snakker om de menneskene som vil skade andre fordi de har en annen tro enn dem selv... Ekstremister... Dem som gjör det slik att jeg ikke törr å gå ut på gata i Grönnland etter kl 21,00. Jeg snakker om dem som ikke kan fölge lovverket. Jeg snakker om dem som ikke kan holde sin religion for seg selv, som vil påvirke alle rundt seg.

Og det er jo her vi må finne en vei, en lösning på hvordan man skal få til dette multikulturelle samfunnet på en mest vettig måte.

Da snakker jeg om lovvek som alle kan leve med, selvom man er kristen, ateist, muslim, hindu.... ALLE.


Nej, jeg synes ikke et er greit å forandre ett lands identitet, for att andre skal trives i det landet dem bor i. Jeg vet ikke hvem som fannt ut att korsene på riksvåpnet vårt var ett problem for den Norske befolkningen. Jeg selv har faktisk ikke lagt merke til det selv, för nå. Og jeg sier heller ikke att det er muslimenes feil heller. Jeg bare undrer.....


Men dette med religions debatt har jeg forstått er ett sår tema for mange ( jeg er inkludert ), jeg er ikke selv kristen, men jeg har en sterk tillknyttning til vårt land og tradisjoner og synes det er trist att det skal bli så mye forbudt ditt og datt.

Vil man bruke hijab så skader/påvirker ike det meg i det heletatt. ( utenom visse yrker så klart man bärer UNIFORM) Der synes jeg alle skal väre like. Man må få lov å bäre ett kors smykke om man vil, selv om man er på tv.


Gjör man noe galt, kriminellt skal man havne i fengsel å ta sin straff uansett hudfarge eller religion... sånn er det. Og vil man ikke gå i kirken/moskee skal man heller ikke bli påtvungen det heller....


GJÖR SOM DU VIL

MEN SKAD IKKE DEG SELV

ELLER ANDRE


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 1 december 2013 08:49

      En riktig fin 1 advent folkens!   Det er Söndag morgen, litt kaldt ute, men hva gjör vel det :-) Jeg sitter inne i varmen med en god kopp kaffe og har rundstykker i ovnen, som jeg skal kose meg med til frokost. Kanskje jeg skulle ko...

Av L S - 11 oktober 2013 05:55


    God Fredag alle....   Denne uken har bare seilt forbi... Og plutselig har det blitt Fredag... IiiHhhaa.... Dette blir en spennende dag faktisk.... Jeg slutter tidlig på jobb, og etter et så reiser jeg til byen for å fikse ytt I.D med r...

Av L S - 9 oktober 2013 04:52

God morgen!   jeg har ikke blogget så masse den siste tiden, det har liksom ikke värt tid for det..... eller om det har värt tid så har jeg liksom ikke visst hva jeg skal blogge om på en måte. Mange ting har hendt den siste tiden. Og jaaaaa, ti...

Av L S - 22 september 2013 07:30


    Denne oppskriften har jeg snott fra den nye kokeboken jeg fikk i bursdagsgave Manneströms husmannskost. Om man önsker å vite mer / Läre seg mer om Svensk husmannskost er denne boken perfekt. Er du Svensk vet du veldig godt hvem Leif Mann...

Av L S - 22 september 2013 06:35

      God morgen      Vi hadde en herlig avslappet dag i går. Vi gjorde rett og slett ingenting. Foruten om å handle litt da og lage god mat. Min mann laget en eplepaj, jeg laget en gullerotskake og jeg laget til middag Lever Anglais. Om d...

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Ovido - Quiz & Flashcards