detnordisekjokken

Direktlänk till inlägg 22 juli 2013

Medeltids matvecka

Av L S - 22 juli 2013 09:28

 


Jag tror nu att jag har klart att skrapat tillsammans en hel veckoplan.

Det var inte så lätt som jag trodde, men jag lyckades.



Jag vill börja och lista upp dom olika råvaror som dom anvendade sig av mest:

  • Kål:  vitkål, rödkål och kålrot
  • Andra grönsaker var: morrötter, bondbönor och andra bäljvekster, ramslök ,vitlök, betor, lök och rovor.
  • Av frukt var det mest vanligst med äpplen, päron, blommor, körsbär.
  • kött: Fläsk, lam/får, höns, gås, fågel och villt som eks vildsvin.
  • Korn: Bovete, korn, råg, havre och vete ( vete var dyrt )
  • Kryddor: Import: Kanel, kardemumma, ingefära, saffran, pappar, salt, socker, kanel
  • Kryddor här hemma: Anis, vitlök, dragon, humle, krondill, ....
  • Nötter: Hasselnötter hadde man i landet, men mandel kjöpte mann från import.
  • Svamp: NEJ, det ansågs som nått farligt i början på medeltiden, men svamp kan man få jäst. Så det blev utviklat lite senare på medeltiden. och då var det en svärt viktig matvare.
  • Fisk: det mest populäre: abbore, gädde, torsk, lax, sill, som båda torkat och saltat. Det beroende på mycke var i landet man bodde.
  • Mejeri: Mjölk, smör, filmjölk ( surmjölk) och ost

När man tenker efter så var det ju inga tråkig mat. Man hadde ju många härliga råvaror. Men det var en stor skilnad på fattig och rik. Så denna veckan kommer jag att anvenda recept som var vanlig båda för dom fattiga och för dom rika. En liten mix ut av det hela faktisk.


Normalt så spiste man 2 -3 måltider om dagen. Prästar och andra kyrkliga personer spiste inte frukost, då dom ansåg att man inte skulle äta så tidlig på morgonen. Folk som hadde hårdt fysisk arbete åt faktisk också mellanmål. Middagen ble spist midt på dagen och när solen gikk ned spista man kvälls.


MIN VECKA


Min vecka vill bestå av frukost och middag, samt  dryck, innlägningar och bröd.

Som jag tidligare nevndte så skall vi gjöra istand till fest på Lördag och då blir det serverat många medeltidsrättar. Det krävs lite planlägging så jag har allereda startad :)


Till frukost den här veckan kommer att alla dagar bestå av en type gröt, bröd och fläsk ( untagen Fredag, då man inte äter kött då det är faste Fredag )


MIDDAGAR:


Måndag: Kålsoppa och bröd


Tisdag: Rotfruktgryta med Fläsk och bröd


Onsdag: Bondbönsoppa, ( om jag får tak på bondbönor ), Innlagd kål och rågbröd


Torsdag: Fläsk- Lägg/fötter och rotfrukter  med surkål och bröd


Fredag: Sill, gräddfil, färskost innlagt kål och bröd


Lördag:

F E S T


Dryck: Hemlagat Äppelmost

Löksoppa

Nygräddad rågbröd

Medeltidspaj

Viltsvin ( om jag får tag på det )

Hermannssås

Hemlagat ost

Surkål

Sill

Rotgrönsaker i flera varianter.


Medeltids bröllopskaka

Saffranspannkaka

fruktkompott


Rättorna vill bli kryddat med dom exklusiva kryddorna som var på den tiden


  


Ellers av drycker så var det vanlig med mjöd, tysk öl och franska viner.

Mjöd rekker jag inte att laga till, då det skall stå många mnd.

Men min mann sa att han skulle kolla opp lite, så kan det ju vara att vi kan sätta en sats iallafall....



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 1 december 2013 08:49

      En riktig fin 1 advent folkens!   Det er Söndag morgen, litt kaldt ute, men hva gjör vel det :-) Jeg sitter inne i varmen med en god kopp kaffe og har rundstykker i ovnen, som jeg skal kose meg med til frokost. Kanskje jeg skulle ko...

Av L S - 6 november 2013 04:58

    Dette blogg innlegget handler ikke om mat denne gangen. Det handler om meg som person og medborger. Men jeg vil si en ting först. Jeg er ikke rasist. Sånn att det er oppklart fra förste stund.   Jeg synes det er litt skremmende faktisk...

Av L S - 11 oktober 2013 05:55


    God Fredag alle....   Denne uken har bare seilt forbi... Og plutselig har det blitt Fredag... IiiHhhaa.... Dette blir en spennende dag faktisk.... Jeg slutter tidlig på jobb, og etter et så reiser jeg til byen for å fikse ytt I.D med r...

Av L S - 9 oktober 2013 04:52

God morgen!   jeg har ikke blogget så masse den siste tiden, det har liksom ikke värt tid for det..... eller om det har värt tid så har jeg liksom ikke visst hva jeg skal blogge om på en måte. Mange ting har hendt den siste tiden. Og jaaaaa, ti...

Av L S - 22 september 2013 07:30


    Denne oppskriften har jeg snott fra den nye kokeboken jeg fikk i bursdagsgave Manneströms husmannskost. Om man önsker å vite mer / Läre seg mer om Svensk husmannskost er denne boken perfekt. Er du Svensk vet du veldig godt hvem Leif Mann...

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Ovido - Quiz & Flashcards