detnordisekjokken

Direktlänk till inlägg 23 juli 2013

Recept: Medeltids kålsoppa med Lovis bröd

Av L S - 23 juli 2013 07:00


 


Kommer du ihåg Ronja Rövardotter. Åhhh vilken härlig film. Tack Astrid Lindgren för fantastiske barndoms minnen jag har av hennes filmer. :)

Uansett..... I Ronja Rövardotter så bakar Lovis bröd, dom er lite platta, lagat på råg och blir stekt under öppen ild. Jag har tyvär inga möjligheter för det, men jag har anvendt ugnen. Det funkade bra det med.... hihi

Om detta brödet er eksakt det samma kan jag inte lova, men jag kan lova att det er utrolig godt :))))


Kålsoppan jag lagade i går var lite av den fattig maten som man gjorde, få ingredienser. Och man tok det man hadde.

På medeltiden var det flest bönder och kål var det man dyrkad mest.

Så det var helt naturlig å ha kål i olika former varje dag. Så för mig var det helt naturlig att starta min medeltids vecka med en kål soppa.

Och för en kålsoppa :)))), Den var urgod.... Som ni ser i receptet så har jag haft i lite sirup. Der lärde jag nogot nytt. Man får en hel annan smaksupplevelse, som passar vel till denna rett.

I vår nyare moderna tid har man i frikadeller i soppan. Kokta små köttbullar, då blir den lite mer matig.

Om kålsoppa inte låter noget höydare, så rekomanderar jag det på det sterkaste. Det är en billig rätt som smakar härlig. En vidunderlig vintersoppa är det :)



GROVT RÅGBRÖD

 1/ 2 sats surdeg ( 2 dl rågmel, 2 dl vatten, 1/2 äpple. Låt det stå i rumtemperatur natten över, )

( när man tar från surdegen, kom ihåg att putta tilbaka lik mengde mjöl og vatten, som du rörar inn igjen )

 1 liter grovt rågmjöl

 1/2 liter vatten

1 ss sirap

 1 msk salt

 2 dl vetemjöl


Vattnet, som ljummats, surdegen, det grova rågmjölet, sirap och saltet rörs ihop. Knåda. Lägg degen i en skål och låt den jäsa över natten. Lägg degen på bakbordet och knåda med det siktade mjölet tills det går att forma 4  runda kakor. Låt kakorna jäsa under bakduk i 45 minuter och grädda den sedan längst ner i ugnen i 200 grader i ca en timme.


KÅLSOPPA

2 portioner


1/2 vitkål i bitar, ca 4 liter

1 morrot

6 dl buljong ( jag anvende buljongen jag kokade fläsket i dagen förr)

1 ss ca kryddpeppar, hel ( hel alleånde)

1 ss mörk sirap

1 ss socker


( jag la i ochså fläsk svoren från fläsket jag kokade dagen förr, då jag inte ville slenga den )


Låt det hela koka i 1,5 timme. Så var den klar :)))))


 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 1 december 2013 08:49

      En riktig fin 1 advent folkens!   Det er Söndag morgen, litt kaldt ute, men hva gjör vel det :-) Jeg sitter inne i varmen med en god kopp kaffe og har rundstykker i ovnen, som jeg skal kose meg med til frokost. Kanskje jeg skulle ko...

Av L S - 6 november 2013 04:58

    Dette blogg innlegget handler ikke om mat denne gangen. Det handler om meg som person og medborger. Men jeg vil si en ting först. Jeg er ikke rasist. Sånn att det er oppklart fra förste stund.   Jeg synes det er litt skremmende faktisk...

Av L S - 11 oktober 2013 05:55


    God Fredag alle....   Denne uken har bare seilt forbi... Og plutselig har det blitt Fredag... IiiHhhaa.... Dette blir en spennende dag faktisk.... Jeg slutter tidlig på jobb, og etter et så reiser jeg til byen for å fikse ytt I.D med r...

Av L S - 9 oktober 2013 04:52

God morgen!   jeg har ikke blogget så masse den siste tiden, det har liksom ikke värt tid for det..... eller om det har värt tid så har jeg liksom ikke visst hva jeg skal blogge om på en måte. Mange ting har hendt den siste tiden. Og jaaaaa, ti...

Av L S - 22 september 2013 07:30


    Denne oppskriften har jeg snott fra den nye kokeboken jeg fikk i bursdagsgave Manneströms husmannskost. Om man önsker å vite mer / Läre seg mer om Svensk husmannskost er denne boken perfekt. Er du Svensk vet du veldig godt hvem Leif Mann...

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Ovido - Quiz & Flashcards