detnordisekjokken

Direktlänk till inlägg 24 juli 2013

Recept: Medeltidsgryta med rotfrukter och fläsk

Av L S - 24 juli 2013 06:06


 


Den första trykte nordiske  kokboken kom på midten av 1600 tallet. Så recept för den tiden är faktisk inte så lätt att hitta. Dom som kunne läsa och skriva under medeltiden var folk som bodde i stan, det var dom rika. Och flesta av dom hadde ju husholdersker som tog sig av matlagningen för det mesta.

Så när man skall gjenföra recept från den tiden, då måste man ha lite fantasi.


Det jag har gjort är att jag har hittat dom råvaror som var tillgjängelig og tenkt i dom baner som antageligvis dom gjorde. Man kan gå ut ifrån att dom kokte det mesta av maten, då i början på medeltiden det inte fantes stekpanna.

derimot sånn ca mot slutet på medeltiden kom det till båda våffeljern och munkpanna.


I Sverige så var maten mycke inspirerat av det franska kjöket. Der började man tidlig med " the fine cousine" Det var der som många rätter vi känner den dag i dag ble till. Och på många slottsbal och gästbud ble det serverat retter som är i dag type klassika. Men det var från dom rika inte dom fattiga. Men för all del, man lagar den dag i dag også retter från den fattiga delen.


Rotfruktgryta är en av dom, men vi känner den mest som grönsakssoppa, ärtsoppa är også en klassiker.

Jag fann många recept på rotfruktgryta som var moderniserad med blandt annat sambal oelek och senap, men det var råvaror dom inte hadde. Möjligen dom hadde senap i Frankrike, men inte som jag vet här i norden. Så det har jag låtit bli. Men jag har haft i honung. Noget som ble mycke anvendt under medeltiden. Hadde man inte råd med socker, så anvende man sig av sirap og eller honung.


Det här recept har jag funnit på själv. Då det inte fantes nogot recept jag tyckte passade in i medeltiden. Jag vet att rotfrukter var det mest av på den tiden och att på dom flesta site om medeltiden nevner rotfruktgryte ofta, men inte nogon recept.

Så jaaaaa, om det var slik dom gjorde rotfruktgryta vet jag inte, men det kan vara tenkbart :)


Det här behöver du till en real soppa:


vann

Rotgrönsaker i stora bitar.

Till exempel: Kålrot, kålrabi, morrötter, lök, rotselleri, pepparot

Fläsk

honung, kryddpeppar och litt salt


Du skjärer bara alt i jätte stora bitar har alt i en kasserull med fläsket och kokar upp. Det här skall du låta koka i 1 timme ca.


Med detta så serverade jag bröd ( det hadde man till alla måltider), fil och en innlagd kål.


Receptet på den innlagda kålen är:


Man skjärer kålen i mindre bitar och har det i en bunke/ bolle.

Så har man ättika, vann, socker och karve/kummin i en kasserull och kokar upp.

Häll den varma lagen över kålen.

Ha kålen på et glass med lock el lignande och låt det stå svalt. Holdbarheten är flera veckor man lar det stå kylt :)


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 1 december 2013 08:49

      En riktig fin 1 advent folkens!   Det er Söndag morgen, litt kaldt ute, men hva gjör vel det :-) Jeg sitter inne i varmen med en god kopp kaffe og har rundstykker i ovnen, som jeg skal kose meg med til frokost. Kanskje jeg skulle ko...

Av L S - 6 november 2013 04:58

    Dette blogg innlegget handler ikke om mat denne gangen. Det handler om meg som person og medborger. Men jeg vil si en ting först. Jeg er ikke rasist. Sånn att det er oppklart fra förste stund.   Jeg synes det er litt skremmende faktisk...

Av L S - 11 oktober 2013 05:55


    God Fredag alle....   Denne uken har bare seilt forbi... Og plutselig har det blitt Fredag... IiiHhhaa.... Dette blir en spennende dag faktisk.... Jeg slutter tidlig på jobb, og etter et så reiser jeg til byen for å fikse ytt I.D med r...

Av L S - 9 oktober 2013 04:52

God morgen!   jeg har ikke blogget så masse den siste tiden, det har liksom ikke värt tid for det..... eller om det har värt tid så har jeg liksom ikke visst hva jeg skal blogge om på en måte. Mange ting har hendt den siste tiden. Og jaaaaa, ti...

Av L S - 22 september 2013 07:30


    Denne oppskriften har jeg snott fra den nye kokeboken jeg fikk i bursdagsgave Manneströms husmannskost. Om man önsker å vite mer / Läre seg mer om Svensk husmannskost er denne boken perfekt. Er du Svensk vet du veldig godt hvem Leif Mann...

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Ovido - Quiz & Flashcards