detnordisekjokken

Alla inlägg den 22 september 2013

Av L S - 22 september 2013 07:30

 


Denne oppskriften har jeg snott fra den nye kokeboken jeg fikk i bursdagsgave Manneströms husmannskost.

Om man önsker å vite mer / Läre seg mer om Svensk husmannskost er denne boken perfekt.

Er du Svensk vet du veldig godt hvem Leif Manneström er, men er du Norsk sier jeg bare ala Hellström.

Land`s stolthet av den moderne og traditionelle matlagning. En guru innen all matlagning.


Vel, Lever Anglaise er vel ikke helt vanlig en lördags kveld. Men jeg undrer egentlig hvorfor, fordi denne retten tar lever opp i nye höyder. Det er rene smaker som smelter i munnen. Det er en fantastisk rett som fint kan lages en lördagskveld som en Tirsdag :-)


Kalvelever Anglaise


Ingredienser: 4 port.


800 gr kalvelever

ca 140 gr bacon (1 pk)

1 rödlök

1 syrlig eple

smör til steking

hvetemel til panering

2 ss kapers

salt og pepper


til servering:

kokte melete poteter

( king Edwart)

skysås,

( skyen etter steking med litt flöte)

rörte tyttebär


Slik gjör du:


1. Fin puss leveren, ta bort hinner . Skjär leveren i skiver.

2. Stek baconet på höy varme, legg de på litt kjökken papir så fettet renner fra og de blir crispy, hold det varmt.

3. Bland hvetemel, salt og pepper på en tallerken. Paner leveren.

4. Skjär lök og eple i skiver eller båter. Stek det ved middels varme i en panne til de blir myke, holdes varmt.

5. Stek leveren i rikelig med smör. Bare noen min på hver side. Leveren skal väre lett rosa inni.

6. Ha på kapers mot slutten av steke tiden. Og hell på litt flöte. Rundt leveren i pannen.

7. Legg opp på tallerken, lök, eple og saus först, så lever og topp med crispy bacon. Ha gjerne litt tyttebär på også.


Bon Apetite





Av L S - 22 september 2013 06:35


 


God morgen   


Vi hadde en herlig avslappet dag i går. Vi gjorde rett og slett ingenting. Foruten om å handle litt da og lage god mat. Min mann laget en eplepaj, jeg laget en gullerotskake og jeg laget til middag Lever Anglais. Om du synes valget av middag var litt udda på en Lördag så har du nok rett. Men jelegger ut oppskriften. Uansett......

Gulrotskake er noe av det beste jeg vet innen kake verden. Den er kryddig og kremen på toppen er så herlig flöyelsmyk. Oppskriften fannt jeg i min bakebok "bibel" : Den store kakeboken fra teknologisk forlag 1996. Om du ikke har denne boka er den absolut å anbefalle. Den tar for seg kaker i alle former og störrelser med ekstremt masse bra tips i. Og alle kakene jeg har laget fra boka blir vellykket.

Vel, nok om det, tilbake til gulerotskaka.... Denne gulerotskaka er av orginalt en Amerikansk oppskrift. Jeg justerte litt på krydderiene i den, men det jeg tillförte selv har jeg i kursiv skrift. Så kan du jo selv velge om du vil kryddre den til. Som pynt er det mest vanlig med marsipan gulerötter eller revne gulerötter. Jeg for min del , synes bär og frukt passer bra så jeg hadde på nötter og jordbär. Men det er absolut en smak sak :-)

Dette er ikke en slanke oppskrift, men etter 5 uker med streng diett, så kjörer vi på med litt god kake. .... Bare Eeeennn bit så klart :-/


Amerikansk gulrotskake


Ovnstemperatur: 180 `C

Steketid: 50 min - 1 time

Mengde: 12 stk ( en brödform)

Lagring: God i 4 - 6 dager

Frysing: Uten pynt i 1 - 2 mnd


Dette trenger du:


Kaken:

180 gr hvetemel

1,5 ts bakepulver

0,5 ts natron

1 klype salt

1 ts malt kanel

1 ts malt kardemomme

0,5 ts malt ingefär

0,5 ts muskat, malt/riven

180 gr skrelt og revet gulrötter

90 gr ristette og finhakkede hasselnötter

150 gr brunt sukker

2 egg

finrevet skall av 1 appelsin ( sitron funker også)

75 gr smör, smeltet


Pynt

150 gr philladelfiaost, original

15 -20 gr melis ( florsocker)

2-3 ss kremflöte/melk


nötter/bär/marsipan gulerötter

revne gulerötter ( glasserte )

osv...


Slik gjör du:


1. Til kaken: Sikt sammen mel, bakepulver, natron, salt og krydderiene i en bolle/bunke.

2. rist og hakk nötter, ha det i en bolle med rivne, gulerötter og sukker. Rör om.

3. Rör inn ett egg av gangen i gulerotröra, deretter appelsin skall og smör.

4. Til slutt, vend inn melet.

5. Hell i röra i en klargjort form og stek kaken i en forvarmet ovn i 50 min til en time.

6. La kaken hvile i ca 10 min för du tar den ut av formen, så har du kaken på rist og avkjöler den ytterligere mens du lager fyllning/kremen.

7. Til Glassuren: Ha det hele i en bolle/bunke og visp med en el visper til du er fornöyd med konsistensen. Er den for kjukk har du i mer veske, er den for tynn har du i mer melis/florsocker.

8. Fordel glasuren ovenpå kaken ( jeg hadde også litt glasur inni kaken, da jeg hadde en aaaalllllt for stor form, så jeg la den bare dobbelt med glasur i midten :)

9. Pynt kaken etter din egen smak   


Ha en herlig Söndag

LS


 

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Ovido - Quiz & Flashcards