detnordisekjokken

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2013

MÅL OG ENDRINGER TIL EN BEDRE HELSE 1/5

Av L S - 12 augusti 2013 14:21


 


I mitt nye mål i livet har jeg blitt tvungen til å tenke i nye baner.

Jeg må gjöre om mine dårlige vaner til gode vaner. Jeg har startet på min "2 do" liste og kartlagt hvordan ting er nå og hva jeg vil oppnå. Jeg vil först liste opp mine.....


dårlige vaner:


1. COLA.

Etter arbeidsdagen har jeg for vane å ta meg ett glass cola og sette meg på hverandaen og slappe av med det og en sigg. Höres kanskje ikke så farlig ut, men 1 - 2 glass cola om dagen + kanskje noen fler i helger blir total ca 3 liter i uka. Det er HELE 12 liter i mnd. Hvor mye sukker som er i en liter cola vet jeg ikke, men i löpet av året så er det ekstremt mye. Så denne vanen MÅ sluttes med IDAG :)


2. BRÖD

Jeg elsker bröd, jeg baker bröd flere ganger i uka. Bröd er en viktig del i mitt kosthold. duften av nybakt bröd er fantastisk. Hard skårpe, myk inni.... Åhhh... Det kan ikke beskrives. Jeg elsker all slags bröd, loff, kneip, lantbröd, kornbröd, rugbröd, baguette, rundstykker..... Ja ALLT.....

Så denne "avhengigheten" kan bli vanskelig ja....   


3. PASTA

Pasta innholder mye stivelse som ikke er bra for kroppen. Vi har kanskje 2 ganger pasta retter hver eneste uke. Og nei.... Det hjelper ikke om det er spinat eller tomat i den... Stivelsen er der påkke som....


4. SÖTSAKER

Selvom vi ikke spiser mye sötsaker her i huset så spiser vi det innimellom og det er mest sjokolade og is.

Is er en dessert vi begge her i huset elsker. I alle varianter faktisk. Men jeg er stolt av min kar. För så spiste han en ispinne hver eneste kveld til kveldsfilmen, men den har blitt erstattet med vannmelon. Ikke dårlig bare det. Og potetgull, popcorn osv spiser vi kanskje bare 3 - 4 ganger i året. Men det er det spontane sötsuget som dukker opp innimellom så kanskje kan väre ett problem. Men vi er forberedt på å stille om hjernen.... hihi


Ellers av usunne matvaner har vi ikke. Ris og poteter kanskje, det liker vi begge, men for all del. Disse to råvarene er lett å erstatte .... " tror jeg"


____________________________________________________________________________________________


HVORFOR HAR JEG IKKE GÅTT NED I VEKT FÖR:


1. Får i meg for mange kalorier og for lite proteiner.

2. Spesielt dårlige vaner i helgene

3. Spiser uregelmessig

4. Alt for dårlig kosthold

5. For lite motion i helger og andre fri dager.


HVA VIL JEG OPPNÅ OG HVA ER MINE MÅL:


1. Bli slankere. Så jeg kan få på meg mine favoritt klesplagg uten å skjemmes for att det skal bule ut her og der.

2. Komme i bedre form og få bedre helse så jeg slipper å puste å pese som en hval når jeg går til byen foreksempel. 

3. Få bedre selvbilde, kunne gå på stranden blandt folk i bikini uten å få helt panikk anfall... hihi

4. STOLTHET. Av å kunne gjennomföre det jeg vil og oppnå resultat som jeg vil


Så förste mål er å gå ned 10 kg

Jeg skriver ikke tiden det skal ta, da jeg ikke vet hva som er mest realistisk


___________________________________________________________________________________________


Så på  "2 do"  lista denne uka er å lage en kontrakt med meg selv

Og en plansje over nå bilder, mål, vekt og så klart med resultatfelt.

Samt gjöre om kosten, få en planoversikt på det.


______________________________________________________________________



NO NO FOOD:


Poteter

Hvete/bröd/gluten

Pasta

Ris

Majs

Frokostblandinger

sukker

( potetgull, melkesjokolade, smågodis, popcorn... mm)


NO  FOOD:

Alkohol

mejeri produkter i mengder

Visse typer frukt


_____________________________________________________________________________________________


GODE VANER:


Spis så mange grönnsaker du bare orker

( unntak: majs og poteter )

Hopp aldri over frokosten

Drikk mye vann

Pröv å ikke spise etter kl 19.00

Omprogramer hjernen til å avstå fra sukker rike produkter

Minsk stress

Få mye sövn 7 - 9 timer i dögnet

Sluttför dine "2 do" lister

Vej og mål deg en gang i uka


Har du kontor jobb: er det viktig med litt fysisk aktivitet, det kan väre så enkelt som å anvende trapper isteden for heis, sykkle eller gå til jobb/butikk isteden for å ta bilen, gå tur med hunden ( eller naboens hund ) osv osv...


_________________________________________________________________________________________________


Så til slutt......


Det viktigste med det hele er att du skal tillpasse dine behov. Selvom noe passer for meg så er det jo ikke sikkert allt passer for deg. Men det er absolut viktig å sette seg mål, väre realistisk og ärlig med seg selv.


Jeg fikk noen meldinger fra mennesker som med vellykked resultat har gått ned mange mange kg. Og de har fortalt meg deres suksess historier. Det er takke väre disse menneskene som jeg har fått liksom denne "passion" for att jeg selv vil og önsker å gå ned i vekt. Det er ikke bare på grunn av att jeg önsker å se bedre ut, men jeg önsker også i tillegg å leve ett langt liv med min mann og da er helsen viktig å ta vare på. Jeg giftet meg jo for ikke så lenge siden, Og det tok meg 35 år å finne den perfekte   . Så jeg vil gjerne ha mange mange år med han. Også glad å fornöyd med meg selv. Livet blir liksom så mye lettere og morsommere da... hihi     


Så om du har lyst til å forandre dine matvaner, bli sunnere, gå ned i vekt anbefaller jeg deg til å sette deg ned, skriv opp dine egne meninger om dine matvaner. Hva tror du att du gjör og spiser feil,Inse dem og vär villig til å bryte mönster. Lag nye mål, lag " 2 do" lister på ett realistisk grunnlag, og gjör det du har lovet deg selv. Om du jukser er det kun deg selv det går utover. Men du er ett unikt menneske, så du må ta vare på deg selv.... :)


Skriv en kontrakt som du viser til andre ( en venn, kjäreste, facebook, blogg) Hva du vill, da får man liksom på en måte ett press på seg til å måtte fullföre det du har startet på. En avtale er jo en avtale.....


Jeg skal i de närmeste dagene skrive ned min vekt og mine kroppsmål. Så i löpet av helgen blir det nye oppskrifter og nye handlelister for neste uke. Da starter alvoret. Da er det ingen vei tilbake :) :) :)


  
















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 1 december 2013 08:49

      En riktig fin 1 advent folkens!   Det er Söndag morgen, litt kaldt ute, men hva gjör vel det :-) Jeg sitter inne i varmen med en god kopp kaffe og har rundstykker i ovnen, som jeg skal kose meg med til frokost. Kanskje jeg skulle ko...

Av L S - 6 november 2013 04:58

    Dette blogg innlegget handler ikke om mat denne gangen. Det handler om meg som person og medborger. Men jeg vil si en ting först. Jeg er ikke rasist. Sånn att det er oppklart fra förste stund.   Jeg synes det er litt skremmende faktisk...

Av L S - 11 oktober 2013 05:55


    God Fredag alle....   Denne uken har bare seilt forbi... Og plutselig har det blitt Fredag... IiiHhhaa.... Dette blir en spennende dag faktisk.... Jeg slutter tidlig på jobb, og etter et så reiser jeg til byen for å fikse ytt I.D med r...

Av L S - 9 oktober 2013 04:52

God morgen!   jeg har ikke blogget så masse den siste tiden, det har liksom ikke värt tid for det..... eller om det har värt tid så har jeg liksom ikke visst hva jeg skal blogge om på en måte. Mange ting har hendt den siste tiden. Og jaaaaa, ti...

Av L S - 22 september 2013 07:30


    Denne oppskriften har jeg snott fra den nye kokeboken jeg fikk i bursdagsgave Manneströms husmannskost. Om man önsker å vite mer / Läre seg mer om Svensk husmannskost er denne boken perfekt. Er du Svensk vet du veldig godt hvem Leif Mann...

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Ovido - Quiz & Flashcards