detnordisekjokken

Alla inlägg under augusti 2013

Av L S - 12 augusti 2013 06:36


 

God morgen alle.


Jeg har hatt noen travle dager den siste tiden. Jobb og studering. Min mann og jeg har funnet ut att vi önsker å gå ned noen kg.

Jeg er ikke så mye på dietter, slankekurer osv, så jeg har googlet og googlet for å  finne  det maximale, perfekte måten å gå ned noen kg på.


Jeg tror det viktigste er å finne ut av en måte som passer for akurat DEN enkelte personen. Fordi man må ha tro på sin egen vektredusering. Tro er Alfa omega. Og så lenge jeg er så veldig glad i mat er det ingen poeng for meg å skal begynne å faste eller bare spise supper og grönsaker.


Så det förste jeg startet med var å finne ut av hvordan kroppen fungerer....


Carbohydrate Intolerance...

Har du hört om det för?


Carbohydrat intolleranse er den vanligste og mest spredde intolleransen som folk flest har. Vi lever som normalt, spiser det vi vil, men utfaldet er att man legger på seg fett lag. Kroppen reagerer rett og slett på carbohydrater i en form vi ikke liker. Vi blir slappe, fete, får hodepine osv osv...

Og det som skjer da er att vi får risk til veldig mange andre sykdommer som hjerte og karsykdommer.


Så......

Hva er Karbohydrater......

Jo, karbohydrater er alt av sukker og stivelse , men ikke alle karbohydrater er like sunne. I hovedsak kan vi dele inn karbohydrater i tre grupper:

  • Monosakkarider er enkeltmolekyler av sukker, og finnes i de fleste karbohydrater. Fruktose finner du i frukt, grønnsaker og honning, og fruktosen blir omdannet til glukose via leveren. Galaktose er en del av laktose, altså sukker som du finner i melk og melkeprodukter.
  • Disakkarider består av to monosakkarider som er koblet sammen. I tarmen blir de brutt ned til monosakkarider. Disakkarider finner du som sukrose i rent sukker, sukkerbiter o.l, men det kan også finnes naturlig i frukt og grønnsaker. Laktose finner du i melk og melkeprodukter, mens maltose er noe som blir dannet når stivelsen blir brutt ned.
  • Polysakkarider - glykogen og stivelse - er hundrevis av glukosesukkermolekyler som henger sammen. I tarmen brytes de ned til maltose, for deretter å bli brutt ned til fruktose.

Men kroppen behöver karbohydrater for å omdanne det til Energi, så vi kan orke det vi skal gjöre, så det er derfor lav karbo dietten ikke er lösningen, fordi kroppen får ikke nok energi. Det hjelper heller ikke med den nye slanketrenden 5:2, spis hva du vil i 5 dager og fast i 2 ( på de dagene skal man bare ha i seg 500/600 kcl). Fordi kroppen behöver ALLE näringer hver dag for å fungere.

Men for all del. Å faste innimellom tror jeg godt kan väre bra om man spiser pizza, hamburgere osv i 5 dager i uka   


Min lösning er å finne en ballanse. En ballanse som funker i min livsstil og som jeg kan leve med. Og da er kostholdet den viktigste delen.


Så del 1)


Finne ut av hvorfor jeg er fet. hva er det som gjör att nettopp jeg ikke klarer å gå ned i vekt. Hva får jeg i meg som gjör att vekten ikke vil väre på det tallet jeg vil den skal väre.


Det er jo sånn att matvarer som er rik på karbohydrater er:

  • Billige
  • mye sokker innhold ( avhengighets fölelse)
  • Lett tilgjengelig
  • og det er kvantitet fremfor kvalitet. ( hört om super sice ???  )

Og så er det dette da med å måtte lese innholdsfortegnelsen på enhver råvare/produkt. Herregud å kjedelig. Det er hvertfal noe jeg ikke gidder. Men det må da finnes en lösning for det som vi kan leve med.


Du forstår, Matvarer som har rikt innhold av sukker, salt og fett... Ohaaa, vi elsker det jo. Hvorfor tror du att de har sjokoladen osv ved kassa i matbutikken.... Jo vi står jo i kö der. Vi rekker på de få minuttene å finne ut av att vi har lyst på en sjokolade plate eller en flaske cola.

Så tro meg, vi må tenke anderledes. Vi må ta tak i oss selv å starte krig mot vår egen hjerne/kropp og forvandle vår avhengighet , TA DET BORT......


Det nytter ikke å si til en röyker att han/hun må slutte med röyk fordi så og så mange mennesker har dödd av lungekreft. Eller si til en alkoholiker att han/hun må slutte å drikke fordi så og så mange prosent dör hvert år av alkoholforgiftning....


NEI, det er ikke der vi må starte. Vi må ha vilje,styrke, og väre klare for krig mot seg selv og butikkene.

For om man tenker egentlig nöye igjennom våre matvaner så er avhengigheten av salt, sukker og fett det störste problemet ( fett derimot trenger nödvendigvis ikke väre farlig ) , men det skal vi se på litt senere.


Når man har funnet ut av hvorfor man er fet... Er det på tide med litt action.

Sett deg ned og skriv ned det du vil endre på , dine mål. Veg deg, mål deg, ta et bilde av deg selv. Men for all del , elsk deg. Du har nå tatt full kontroll over din kropp. Det er nå på tide å plante frö for suksess.

Bli kvitt dårlige vaner med gode vaner. Lag en " to do list" og for all del , lag en kontrakt.


Det er lettere å gjennomföre et projekt om du dokumenterer ned dine mål og önsker og "stick" 2 it. Spör en venn, kjäreste eller hvem det nå enn er å skrive under på kontrakten som vitne. Legg kontrakten ut offentlig på face/blog eller hva som du föler for best om du vill. Det er da lettere og fölge opp, da du må liksom stå till ansvar.


Er dere to eller flere som önsker å gjöre dette sammen er det nok lettere. Da man kan stötte hverandre. Men ingen umulighet å gjöre det alene.


Jeg selv har som mål denne uka å forberede meg på en forandring jeg önsker å se resultat av. Jeg hater å kaste mat, så denne uka blir det å spise fra kjöleskap, frys osv osv, for å neste uke få plass til de råvarer som gjör min kropp slankere og gladere :)

Mål og kontrakt skal nöye tenkes igjennom og jeg må anskaffe meg en vekt ( trodde aldrig jeg skulle det... hihi )

Og jeg skal lage " TO DO LIST" med ting som er nödvendig for å gjennomföre dette.


PS! "To do list" er viktig att man fölger opp. Man skal väre tro mot seg selv og ikke svikte seg selv. Så vär svärt nöye med hva du skriver på disse listene og i kontrakten"

D:V:S GJÖR DET DU SKRIVER NED.


Dette var en liten del av det hele. Jeg skal ta for meg NO NO mat og YES YES mat neste gang. Men nå har jeg fått en nogenlunde forståelse av hvordan kroppen fungerer og jeg har det litt lettere med å forberede meg til en fremtid med forandring...


Jeg önsker meg selv..... LYKKE TIL   

Og andre ... god helse


 

Av L S - 7 augusti 2013 14:48

 


Den här middagen är inspirerad från den klassiska rätten kåldolmar. men jag har anvend sommarkål og spiced upp färsen lite. Som form har jag anvend en helt vanlig cup cakes platte.


Til 4 - 5 portioner behöver du:


400 gr blandfärs

1 ägg

1 ss potatismel

1 fin hakkad lök

1 fedd finhakkat hvitlök

3 skiver rökad bacon, finhakkad

ca 1 dl grovhakkad blad persilja

1 ss chilli ( mer om du vil ha det stärkare )

Litt reven muskot

salt och peppar.


12 kålblader

bomulssnöre


litt smör.


Så här gjör du:


Hakk alle ingrediensorna som skal hakkas. stek baconet lett crispy.

Bland det hele og lag en liten provkake. Stek provkakan, om du är nöyd er farsen ferdig :)


Lägg sommarkålen opp ned i en stor kasseroll. Fyll på med vatten og salt, Låt det koka upp og låt det koka i ca 10 min. Ta hvert enkelt blad från kålen och skyld bladorna i kaldt vatten.


Klikk lite smör på hvert enkelt cup cake beholdare.


Skjär bort den tycka delen på kålen. Legg så en klikk färs på varje blad.

forma den som en ball som du knyter en tråd rundt så det kan se ut som et knytte :)


Stek det hela i ugnen till dom har en kjärn temperatur på 74 `C, Det tar ca 20 min.


 







Av L S - 2 augusti 2013 08:36

 

 

Hva er Alpro fri for?

Alpro-produktene er melke-, laktose- og glutenfrie (under 20 ppm gluten) og er i tillegg produsert i et miljø fritt for nøtter. Majoriteten av våre produkter er også hvetefrie. Ved hveteintoleranse må hveteprodukter unngås. Ved glutenintoleranse må gluten unngås. Det er mulig å gjøre hveteprodukter glutenfrie slik at de kan benyttes av mennesker med glutenintoleranse. Dette er for eksempel tilfellet med hvetestivelse. Coeliac UK har godkjent alle Alpro-produktene. Vi samarbeider tett med Coeliac UK som kan underbygge at våre produkter er egnet for personer med et gluten- eller hvetefritt kosthold.


Hva er forskjellen mellom intoleranse og allergi?

En allergi er én type matintoleranse, men det finnes andre typer matintoleranse som ikke involverer en reaksjon fra immunsystemet. Den mest vanlige matintoleransen, knyttet til fravær eller for lavt nivå av enzymet laktase, er laktoseintoleranse. Enzymet laktase brukes for å fordøye laktose, som er sukkeret vi finner i kumelk. Hvis ikke kroppen produserer tilstrekkelig laktase, passerer noe av laktosen ufordøyd gjennom tarmsystemet. Dette kan forårsake diarelignende symptomer. En av behandlingsmåtene er å fjerne melk og laktose fra kostholdet og erstatte det med et næringsrikt alternativ som Alpro soya. Denne typen melkeintoleranse er annerledes enn melkeallergi. Ved melkeallergi er melkeproteinet selve allergenet som provoserer immunsystemet til å reagere. For en del mennesker kan dette være alvorlig. Ikke alle allergier varer livet ut, noe som ofte er tilfellet for barn. Barn vokser gjerne av seg allergier i tre- til femårs alderen. Imidlertid kan en allergi eller intoleranse utvikle seg når som helst i løpet av livet. Det finnes ingen kurer for intoleranse eller allergier. For mennesker med laktoseintoleranse eller melkeallergi, er Alpro soya-produktene et godt daglig alternativ til kumelk, yoghurt, desserter og fløte. Dersom du mener at du har en allergisk reaksjon eller alvorlige symptomer som varer lenger enn en dag eller to, bør du kontakte legen din umiddelbart.


Hvor kommer Alpro-bønnene fra?

De økologiske soyabønnene Alpro benytter i sine produkter kommer fra Canada, Kina og Frankrike. De konvensjonelle soyabønnene kommer fra Canada og Frankrike. Vår kilde er gårder der soyabønner har blitt dyrket i årevis gjennom vekselbruk. Ingen av disse gårdene befinner seg på avskoget jord. Ved hjelp av et system som gir full sporbarhet, kan vi forsikre om at våre bønner er uten genetisk modifikasjon. Respekt for miljøet og ansvarsbevissthet for jorda vår er grunnleggende verdier i vår produksjonsprosess.


Kan Alpro erstatte meieriprodukter?

Ja, Alpro inneholder en proteinmengde tilsvarende kumelk. Alpro er garantert laktosefri og mange av produktene inneholder kalsium og vitaminer slik som i kumelk. Derfor kan du trygt bruke Alpro som et alternativ til meieriprodukter. Alpro kan brukes i te, kaffe, på müsli og i alle dine favorittoppskrifter der du ellers ville benyttet meieriprodukter. For gode ideer til hvordan du kan innføre Alpro i ditt kosthold,


Kan Alpro soya-produkter brukes i matlaging?

Ja. Alpro soya-alternativer til kumelk kan brukes på samme måte som tradisjonell melk. Du finner mange kokebøker med oppskrifter uten meieriprodukter. Prøv å erstatte alle meieriproduktene i dine daglige matoppskrifter med Alpro soya. Matlaging uten meieriprodukter har aldri vært så enkelt!


Kan melkeallergikere og personer med laktoseintoleranse spise soyayoghurt som inneholder melkesyre?

Ja. Melkesyre er en svak syre som benyttes som syreregulator. Den er laget av sukkersirup og finnes naturlig i yoghurt, ost, surmelk, oliven m.m


 



Av L S - 2 augusti 2013 08:04

 

 

Ingredienser för 4 personer

Grundrecept:

1 bit rotselleri
(ca 150 g)
1 stor morot
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk smör ( mjölkfri evt )
2-3 msk vetemjöl
1-2 msk tomatpuré
1 tsk torkad timjan
1 lagerblad
3 persiljekvistar
5 vitpepparkorn
4-5 dl mörk buljong, gärna kalv
salt och peppar

Viltsås:

3 schalottenlökar
några enbär
4 dl rött vin
1-2 tsk vinbärsgelé
1-2 tsk cognac eller halvtorr madeira

Gör så här

Grundrecept:

1. Skala rotselleri och morot och skär i tärningar. Skala och hacka lök och vitlök. Bryn grönsakerna i smör.
2. Tillsätt mjölet och fräs 3-4 minuter under omrörning. Blanda i tomatpuré och kryddor, rör om och låt fräsa tills det blir en ganska fast massa.
3. Tillsätt buljongen, koka upp och låt koka minst 20 minuter utan lock. Sila av grönsakerna.

Viltsås:

Fräs schalottenlök och några enbär och koka ihop med rött vin till en fjärdedel återstår. Pressa ur all vätska i en trådsil och blanda den med brunsåsen. Smaksätt med lite vinbärsgelé och några droppar cognac eller madeira.

Av L S - 1 augusti 2013 06:26


 

Om teksten ikke virker så veldig tilltalende, så skal jeg si dere att det var en ekstrem god middag i går. Jeg er nå inne i en periode der jeg pröver å läre meg å legge fint opp på tallerken, samtidig som att maten skal väre utsökt. Jeg og en venninde skal lage til en 3 retters på Lördag, men för det har jeg tatt den vanlige hverdagsmaten og bare gjort det fint på tallerken.


KLASSISK WALDORFSALAT:


Vel, det lyder kanskje ikke så spennende, men det er veldig godt, du har litt syrlighet, litt södme, crispy biter, flöyelsmyk krem. Tja, den har det som man behöver i en salat synes jeg.

Jeg har desverre ikke ikke mengder på det forskjellige i dag, da jeg bare smakte meg till.

Men fortvil ikke, du kan ikke gjöre feil :)


eple

Stangselleri

ananas ( jeg brukte hermetisk )

valnötter

Druer ( jeg hadde blå )

litt sitronsaft

Majones

lettpisket kremflöte.

( eventuelt litt pepper )


Du starter först med å piske flöten, rör inn passe mengde majones ( smak)

Hakk grönnsakene i biter, ikke for store, men heller ikke for små. Druene deler du på 2.


Bland alt sammen Unnlat eventuelt valnöttene slik jeg gjorde å ha dem bare på toppen.. ( smak )


Ha salaten i en bolle og pynt på toppen med druer og valnötter



Jeg serverte denne herlige salaten med helstekt biff i skiver og en herlig hjemmelaget remulade :)

Men waldorfsalat kan absolut bare serveres som den er med litt bröd som en forrett eller som supplement på en buffet :)

Presentation


Det Nordiske Kjökken

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

BMI Kalkulator


Ovido - Quiz & Flashcards